Vuosikatsaus 2020

Siitä on kulunut tovi, kun viimeksi kotisivuille blogia olen kirjoitellut. Edellisen kerran kesällä tämän vuoden yhden kohokohdan eli aivopierun, Jukola95 uudelleen juoksun jälkeen. Mitä muuta vuodesta jäi käteen?

Kokonaisuutta katsoen mieli on hieman apea. Nenä pysyi tapahtumayrittäjällä pinnalla, mutta miinukselle mentiin rajusti. Valtion tukijärjestelmä ei tämän tyypistä toimintaa tue, joten selkänahasta on yrittäjän revittävä elanto. Vaikka vuoteen kuuluikin kolme upeaa omaa tapahtumaa sekä muutamia keikkoja, niin silti fiilis on auttamatta mollivoittoinen. Kiittää saan kaikkia mukana kulkeneita ja tapahtumia mahdollistaneita tahoja. Monta asiaa on tehty rakkaudesta lajiin ja liikuntaan.

Tammikuussa 2020 edessä oli ehkä kiihkein vuosi yrityksemme historiassa. Monta hienoa haastetta ja hyvin rytmitetty vuosi. Kaikki lähtikin tammi-helmikuussa hyvin käyntiin ja uusi aluevaltaus maaliskuussa, kansainvälien TV-selostus paralympialiiton ampumahiihdon MM-kilpailuista oli se käännös. Laittaessani pääni tyynyyn tuona keskiviikkoiltana, en voinut aavistaa mitä vuosi tuo tullessaan. No tässä ollaan ja eteenpäin katsotaan.

Vuotta kuvastaa kuitenkin rohkeus. Heti kun oli mahdollista, niin tapahtumia lähdettiin suunnittelemaa ohjeet, ajoitukset ja terveys edellä. Hollolan maastotriathlon oli menestys. Vuoden 2020 ensimmäinen triathlontapahtuma. Ja kyllähän niin toteutuksesta kuin tekemisestä jäi asioita, joita hyödynnetään myös tulevaisuudessa.

No legendaarista aivopierua ei voi tässäkään tekstissä ohittaa. Olihan se rutistus ja rypistys. Isolla rakkaudella lajiin ja suurella sydämellä. Kiitos vielä kaikille mukana olleille ja toteutukseen vaikuttaneille. Kun miettii, millaisella porkalla tuo tapahtuma tehtiin, niin voi vain nostaa hattua ja aika korkealle. Kiitos!

Syksyllä Suomi toipui hieman ja päästiin sovellettuun normaaliin kiinni. Viestiliiga kehittäminen ja totuttaminen oli iso osa syksyä. Tässä vaiheessa pitää kiittää Suunnistusvalmentajat ry:tä luottamuksesta sekä koko tiimiä aivan mahtavasta panoksesta. Severi Eerola & Eerola production, Tommi Uusimäki & Routamap, Vili ja Juhis sekä monet monet muut. Kiitos. Yhdessä tehtiin, toteutettiin ja kehitettiinkin. Kiitos myös seuroille aivan super asenteesta ja tapahtumien järjestelystä sekä tietysti yhteistyökumppaneille kaiken mahdollistamisesta. Niin ja tietysti kiitos suunnistusyhteisölle siitä palautteesta, jota olemme saaneet ja että löysitte ISTV/Ruutu-lähetysten ääreen. Nöyräksi se miehen veti, kun kuunteli palautetta, saadessamme suunnistusliiton vuoden PR-teko palkinnon. Kiitos.

Syksyllä uintitoimintamme pääsi myös käytiin keväisen tauon jälkeen. Ja kyllähän polskuttelua oli odotettu. Jälleen kerran on vain todettava, että on se palkitsevaa nähdä lasten taitojen kehittyvän ja vesiliikunnan riemun tarttuvan. Kyllähän meitä harmitti, kun joulukuussa jälleen toiminta jäi ennenaikaiselle tauolle. Toivottavasti pääsemme polskuttelemaan suhteellisen normaalisti vuonna 2021.

Tulevaisuuteen on uskottava ja katsottava positiivisesti. Haasteita tulee olemaan. Vastaamme nyt neljättä vuotta putkeen suunnistuksen Viestiliigan televisioinnista ja kehittämisestä yhdessä Suunnistusvalmentajien kanssa. Rinnalle olen suunnitellut henkilökohtaisen liigan, joka vielä kulkee nimellä Suunnistusliiga. Toivottavasti tulevaisuudessa meillä voisi suunnistuksessa olla oma suomencup tai liiga saman katon alla. Nyt kuitenkin mennään näin. Yksin tätä ei tee, joten haasteita on edessä kumppanuksien ja toteutuksenkin suhteen. Kiitos seuroille erinomaisesta asenteesta tässä vaiheessa. Uskoa on!

Vielä kun tähän soppaan liitetään Mikon aloittamat media-alan opinnot syksyn 2020 aikana, niin kaikki on mahdollista. Ei voi vielä tietää mikä minusta tulee isona ja mitä kaikkea tässä tulevaisuudessa puuhaillaan tai no ei kai tämä enää mitään puuhastelua ole.

Yrittäjän arki ei ole tosiaankaan ollut vuonna 2020 sieltä helpoimmasta päästä. Itseluottamus on ollut koetuksella ja uskoa on koeteltu. Kai sitä jossain viiraa, kun edelleen tahtotila on mennä eteenpäin, vaikka välillä sitä uidaankin aika syvällä. Eteenpäin sanoin mummo lumessa!